Hantera Cookie inställningar
Spartoo använder cookies som är absolut nödvändiga för att internetsidans funktion, liksom för personalisering av innehåll och besöksanalys. Våra parteners använder cookies för att visa anpassad annonsering baserat på dina sökningar och din profil. Om du klickar på "Acceptera och stäng" nedan kan du sedan alltid ändra dina preferenser i ditt kundkonto. Om du klickar på "Avböj", kommer endast cookies nödvändiga för internetsidans funktion att användas.
Fri frakt och fri retur
Spartoo
konto
favoriter
0 kundkorg
Menu

Allmänna försäljningsvillkor

1 Bolagsinformation

Uppdaterad den 08/08/2023

SPARTOO
Företaget SPARTOO är ett publikt aktiebolag med ett aktiekapital på 364 561,76 Euro med säte på på adressen 16 rue Henri Barbusse 38100 Grenoble, Frankrike. Företaget är registrerat i Grenobles handels- och bolagsregister under organisationsnumret 489 895 821.

Kundtjänst:
Telefon: 08 446 810 55
Email: adriana@spartoo.se
Vardagar: kl. 9-17

2 Försäljningsvillkor

Kunden måste acceptera de allmänna villkoren i sin helhet för att göra en beställning. De gäller alla beställningar gjorda av en kund på hemsidan spartoo.se. De utgör ett kontrakt mellan kunden och SPARTOO. Kunden säger ifrån sig rätten att använda sig av falska eller motsägande dokument som kan användas emot SPARTOO.

Eftersom köpvillkoren kan ändras är versionen som gäller för köpet den som gällde på hemsidan datumet då ordern genomfördes. Ändringarna som genomförs gäller direkt vid ändringen men kan inte gälla på ordrar och transaktioner som genomfördes innan ändringarna.

Alla användare av hemsidan måste respektera köpvillkoren.

SPARTOO erbjuder även produkter som säljs och skickas av olika Partners, det vill säga "partnerprodukter". Spartoos köpvillkor gäller inte för prissättning, betalningsmetoder, betalningskontroller, bonuspoäng, presentkort, tillgodohavande, leveranssätt eller returpolicy för denna typ av produkter. Varje partner har sina egna köpvillkor. Alla kunder är välkommna att kontrollera dessa (leveranspolicy, returpolicy, samt köpvillkor) när denne väljer storlek och färg på "partnerprodukt"-sidan och på betalningssidan: betalningsätt, modell och leveransadress.



3 Giltighet kampanjer och erbjudanden

Våra erbjudanden gäller kunder med leveransadress i Sverige och Norge.
Varorna som visas på hemsidan finns till försäljning tills de är slut på lagret.
Vid debitering eller betalning av en beställning där varan som inte längre finns att tillgå förbinder sig SPARTOO.SE att erbjuda ett tillgodohavande eller att återbetala kunden inom 15 dagar.
SPARTOO.SE förbinder sig att via e-post meddela kunden om att varan som beställts inte längre finns i lager.

4 Produktbeskrivning

Produkter som utbjuds till försäljning beskrivs och presenteras i detalj med största möjliga exakthet. Kunden är ansvarig för att ta reda på den nödvändiga informationen om produkten för att denna skall kunna motsvara dennes förväntningar. Kunden måste ta reda på informationen innan denne lägger en order. Valet och köpet av en produkt väljs endast av kunden själv.
Om det trots detta förekommer fel eller saknas något i denna presentation kan inte SPARTOO.SE:s ansvar åberopas. Kunder är välkomna att informera SPARTOO om eventuella fel i produktbeskrivningen.

5 Skapa ett konto

För att lägga en beställning måste kunden, innan dess, skapa ett kundkonto. Denne behöver där uppge följande uppgifter: e-postadress, komplett leveransadress, kön, förnamn, efternamn, födelsedatum, samt telefonnummer. Vid detta tillfälle skapar kunden ett lösenord som är endast för dennes användning och inte får delas med någon annan. Kunden garanterar därmed att delge korrekta och kompletta uppgifter. Identitetskapning eller användning av falsk identitet kan leda till att kundkontot tas bort och kan få juridiska påföljder. Simultan användning av flera konton, flera personer som använder samma konto eller andra bedrägerier kan leda till att kundkontot tas bort. Kunden bekräftar att den har rätt att köpa produkter som erbjuds på spartoo.se.
SPARTOO nekar försäljing till underåriga under 16 år utan förälders tillstånd, detta kommer automatiskt att begäras.

6 Priser

Priset visas i SEK (svenska kronor) inklusive moms för Sverige, samt utan eventuella fraktavgifter. Om momssatsen ändras kan sådana förändringar påverka priset på produkterna utan att kunden förvarnas om detta. SPARTOO.SE förbehåller sig rätten att när som helst modifiera sina priser men produkterna faktureras till det pris som råder vid registreringen av beställningen.

Priserna anpassar sig efter eventuella reduceringar som hittas på SPARTOO.SE, detta gäller ej Partnerprodukter. Dessa priser är bestämda och kan inte justeras under prisperioden. Precis som angivet på SPARTOO.SE reserverar sig SPARTOO.SE rätten att under denna prisperiod modifiera priserna när som helst. I dessa priser ingår inte hanteringskostnader, leveranskostnader, transportskostnader eller expeditionskostnader som kan komma att tillkomma om detta är specifierat på hemsidan. Betalningen som begärs av kunden är på den totala köpsumman, samt de kostnader som ingår.

För Partnerprodukter måste kunden titta på partnerns egna köpvillkor, även gällande priset.

En faktura skapas av SPARTOO.SE. Denna kan laddas ner från kundkontot på hemsidan där ordern lades.

Moms och tullavgifter för Norge.


Priset på produkterna är utan de eventuella tullavgifter som kan tillkomma för Norge. Alla beställningar som sker till adresser i Norge kan vara föremål för moms och tullavgifter när paketet når kunden. Dessa avgifter betalas av kunden och är kundens ansvar.

SPARTOO.SE är inte ansvariga för att kontrollera eller informera kunden om dessa avgifter i förhand. När kunden beställer från vår hemsida betraktas denne som den officiella importören och är ansvarig för att respektera de lokala lagarna. Vi vill att våra kunder ska vara medvetna om att leveranser kan öppnas och kontrolleras av den lokala tullen.

7 Säker beställning och betalning

7.1: Beställning

När kunden bekräftar sin beställning ger den därmed också sitt godkännande till allmänna försäljningsvillkor från SPARTOO.SE och aktuella Partners vid köp av Partnerprodukter. En kund som är intresserad av SPARTOO.SE följer instruktionerna här nedan för att lägga en order:
- Välj storlek och färg på produkten
- Lägg i kundkorgen, kontrollera beställningens specifikationer (färg, antal, storlek, pris etc.). Här finns möjlighet att modifiera beställningen, som att lägga till och ta bort produkter.
- Under första beställningen fyller kunden i formuläret för att skapa ett kundkonto med ett eget lösenord.
- Om kunden erhåller en speciell rabatt (gäller ej Partnerprodukter), skrivs denna in i rutan avsedd för detta innan betalningen genomförs.
- Välj betalningsätt, leveranssätt, leveransadress.
- Efter att ha valt betalningsätt valideras ordern definitivt, läs vad detta innebär i nedanstående text. Alla ordrar som har bekräftats gör kunden betalningsskyldig.
- Ett bekräftelsemejl skickas direkt när hela beloppet betalats in. Produkterna reserveras under 7 dagar.


Överlåtelse av ägande av produkter som säljs av SPARTOO.SE och Partners, till kunden, sker endast efter att produkten har betalats i sin helhet, och från och med att produkten har levererats till kunden. Spartoo.se står därefter inte för problem med förluster och skadade produkter. Kunden står för kostnaden från och med att kunden har godkänt paketet vid hemleverans eller på ett uthämtningställe.

Det är kundens ansvar att verifiera att produkterna stämmer överens med ordern och att meddela direkt vid eventuella felaktigheter.


7.2 : Betalning

  • Betalning via bankkort
    Kunden anger kortnummer, utgångsdatumet för kortet och CVC-koden.
    Denne godkänner sedan ordern genom att klicka på knappen "Bekräfta" för att garantera en säker betalning. I vissa fall behövs en validering av 3D-Secure via banken för att godkänna köpet. Genom att klicka i rutan för att komma ihåg kortet accepterar kunden att kortnummer och annan behövlig information sparas för kommande köp.

  • Fakturabetalning, endast för Sverige
    Under valet av betalningsätt, väljer kunden Klarna Faktura för att få en faktura att betala in.
    Betalningen måste göras i sin helhet. Tiden som kunden har på sig för att betala är 30 dagar. Fakturan skickas direkt från Klarna via mejl eller SMS när ordern läggs. Fakturan är även tillgänglig på kundkontot på SPARTOO.SE. En straffavgift faktureras av Klarna för varje order där fakturan är obetald.
    Villkoren för att kunna använda sig av detta betalningsätt är följande: Beställningen ska bli levererad till faktureringsadressen, kunden ska vara 18 år eller äldre vid tidpunkten för beställningen och bli godkänd av Klarnas verifieringsystem. För mer information, vänligen titta på köpvillkoren på Klarnas hemsida.

  • Betalning via Nordea i Sverige
    SPARTOO.SE accepterar betalningar via banköveföring med Nordea. Om man väljer detta betalningsätt görs betalningen direkt via Nordea. Kunden godkänner beställningen genom att klicka på "OK" och vidarebefodras då till banken Nordea. För mer information om proceduren, överföringstiden och kostnaden, måste kunden kontakta sin bank.

  • Betalning vid Leverans med UPS i Sverige
    Det är möjligt att beställa med UPS och att betala vid leveransen. Endast betalning av den exakta summan i kontanter godkänns. Om kunden hellre betalar med bankkort måste han kontakta UPS:s kundtjänst på 077 66 22 077 under deras öppetider kl.9-17. De kontaktas innan leveransen och betalningen sker via telefon om så är möjligt. Detta betalningsätt måste väljas genom att klicka på "Betalning vid leverans". Kunden accepterar beställningen genom att klicka på "Bekräfta".
    Fraktavgiften kommer att läggas till, den är på 65kr eller 139kr beroende på om det gäller UPS Standard eller UPS Express. Fraktavgiften kan inte återbetalas vid retur och omfattas ej av ångerrätt.
  • Paypal
    För alla som innehar ett konto hos Paypal kan betalningen ske via detta online genom att helt enkelt fylla i mejldressen och lösenordet hos Paypal.
    På så sätt får inte SPARTOO.SE tillgång till några av kundens ekonomiska uppgifter. Paypal krypterar och skyddar kortuppgifter.

  • Betalning med presentkort
    Det är möjligt att betala med presentkort. Om priset för beställningen är högre än värdet på presentkortet behöver kunden komplettera betalningen med ett annat betalningsätt. Om summan är lägre än värdet på presentkortet kommer kunden att kunna använda det som kvarstår vid en annan beställning under den tiden som presentkortet är giltligt.

7.3 : Betalningsfel

SPARTOO.SE förbehåller sig rätten att neka en leverans eller genomförandet av en beställning där en kund inte betalat hela eller en del av sin beställning. Detta kan också ske där en betalningsanmärkning eller risk för bedrägeri finns.

Nekan av bankkort, betalningsfel, nekan av betalning vid leverans eller anmärkningar från Paypal kan leda till annulation av en beställning från företaget SPARTOO.SE.
För alla obetalda beställningar kan SPARTOO.SE komma att begära en straffavgift, eller betalningsrekuperationsavgifter.


7.4 : Betalningsverifikationer

SPARTOO.SE kontrollerar alla beställningar som genomförs på hemsidan. Dessa kontroller genomförs för att skydda SPARTOO.SE mot missbrukad användning såsom identiteskapning och betalningsbedrägerier. SPARTOO.SE kan vara tvungen att be kunden om information som är nödvändig för att fullfölja ordern såsom: personnummer, kopia på ID-handling som pass, eller liknande.

Om inte dessa är oss tillhanda inom 7 dagar från begäran kommer ordern att annuleras automatiskt.

Mottagandet av falska eller ogiltiga papper kommer även att leda till en annulation av ordern.

För beställningar av Partnerprodukter har våra Partners deras egna villkor och SPARTOO.SE kan inte hållas ansvariga för dessa.


7.5 : Säkra betalningar

För att garantera en säker betalning använder sig SPARTOO.SE av banken CIC´s säkra betalningar. Denna tjänst använder säkerhetsnormen SSL. Känsliga uppgifter (kortnummer på 16 siffor, utgångsdatum och kryptogrammet CVC) skickas direkt krypterade till banken utan att gå via SPARTOO.SE:s fysiska servrar. När beställningen har validerats skickas betalningsbegäran direkt till behandlaren av säkra onlinebetalningar. Behandlaren av säkra onlinebetalningar skickar en begäran om tillåtelse till bankkortsutgivaren. Denna ger i sin tur ut ett elektroniskt certifikat som gäller som bevis för betalning och visar tidpunkten för transaktionen.





8 Identifiering

En kund som redan har genomfört ett köp på SPARTOO.SE kan välja ett lösenord som gör att kunden vid senare beställningar inte återigen behöver fylla i de formulär som föregår en beställning.
Den redan registrerade kunden identifieras på sidan som kund hos SPARTOO.SE. Kundens lösenord är strängt sekretessbelagt och personligt. Det får inte på något vis avslöjas eller föras vidare till någon.
Om lösenordet glömts bort kan SPARTOO.SE-kunden klicka på länken "Har du glömt ditt lösenord? Klicka här" på inloggningssidan. På nästa sida anger kunden sin e-postadress och klickar på "Skicka". Ett email med en länk skickas då till kundens e-postadress. Kunden kan via länken skapa ett nytt lösenord. Det nya lösenordet ersätter det gamla.
För att beställa igen måste SPARTOO.SE-kunden logga in genom att ange sitt användarnamn och sitt nya lösenord i respektive fält på inloggningssidan. Detta lösenord används inte på något sätt för att göra en betalning.


9 Leverans från SPARTOO.SE

För Partnerprodukter måste Kunden konsultera Partnerns allmänna försäljningsvillkor avseende dess leveranspolicy. Partnerprodukter levereras inte i Norge.

De angivna leveranstiderna baseras på beställningsdatum och anges i arbetsdagar (lördagar, söndagar och helgdagar beaktas inte vid beräkning av leveranstiden). I händelse av force majeure kan SPARTOO.SE inte hållas ansvarig för försenad leverans.


9.1.Sverige

Leverans till utlämningsställe med POSTNORD
Kostnad för leverans :

För beställningar under 300 SEK För beställningar över 300 SEK
en leveransavgift på 39,99 SEK Gratis leverans



Hemleverans (UPS Standard) :
Leveranstid: högst 7 dagar
Leveranskostnad: 74,99 SEK per beställning
UPS-leveranstiden beräknas enligt den leveransadress som kunden hittar på den säkra betalningssidan


Hemleverans (UPS Express):
Leveranstid: 1-3 dagar. Max 3 dagar. Beställningar som görs före kl. 14.00 på vardagar skickas samma dag.
Leveranskostnad: 149 kr per order.
UPS-leveranstiden beräknas utifrån den leveransadress som kunden hittar på den säkra betalningssidan.


9.2 Norge


Hemleverans med PostNord:
Leveranstid: 9 arbetsdagar
Leveranskostnad :

För beställningar under 450 SEK För beställningar över 450 SEK
en leveransavgift på 90 SEK Gratis leverans



10 Nöjd eller återbetald

Alla artiklar som köps på hemsidan SPARTOO.SE kan vara objekt för en retur i enlighet med "nöjd eller återbetald" ifall kunden inte vill behålla en produkt av giltiga anledningar : denna gillar inte produkten, storleken är fel, färgen är inte som förväntad, mm... Produkter från SPARTOO.SE kan bytas ut eller återbetalas.
Partnerprodukter kommer endast att återbetalas (köpvillkor för varje partner hittar du på produktsidan).
För att accepteras, måste returerna uppfylla dessa kriterier:
-Produkterna får inte ha använts utomhus. Produkterna måste vara i nyskick,
-De returnerade produkterna måste motsvara de leverade produkterna,
-Produkterna ska skickas tillbaka i det ursprungliga emballaget (orginalförpackning får ej vara ihoptejpad) och ska vara i ett kolli som skyddar originalförpackningen.
-Produkten ska returneras inom 30 dagar från beställningsdatumet.
-Tomma kartonger kommer att nekas byte och återbetalning.
-Följa den nedanstående returprocessen.

Alla kunder har ångerrätt enligt det Europeiska direktivet 2011/83/EU för alla produkter beställda på SPARTOO.SE. Kunden måste göra returbegäran inom en period på 14 dagar från och med mottagandet av ordern av denne eller en annan person som har tillåtelse att ta emot denna. Han måste inom denna period meddela följande, antingen via email, post, eller eventuellt via ifyllt formulär till : SPARTOO, 16 Rue Henri Barbusse, 38100 Grenoble, France, eller till: adriana@spartoo.se

Jag meddelar er härmed mitt återtagande av kontraktet gällande följande produkt/er:
Artikelnummer:
Ordernummer:
Beställd den .... och mottagen den ....
Namn på kunden:
Kundens adress:
Bägaran gjord den (datum):
Signatur (om begäran skrivs på papper)

Kunden kan då bli återbetald så fort vi har mottagit produkterna från ordern i nyskick och i originalförpackning (en kontroll kommer att ske). Fraktavgiften återbetalas även den (ifall kunden inte har valt ett annat fraktsätt än den billigaste som erbjuds på SPARTOO.SE). Returkostnaden står kunden för. Denna retur måste genomföras utan stora fördröjningar och måste ha kommit till Spartoo inom 14 dagar efter mottagandet av returformuläret.
Denna disposition gäller inte för Norge.


10.1 : Du kan göra en retur så här :

- Sverige : Gratis retur med Posten. Andra retursätt står kunden för.
- Norge : Kunden står för returen.

För partnerprodukter hittar du returvillkoren för varje partner på produktsidan.


10.2 : Proceduren för returer är följande :

Steg 1 : Kundkonto
Logga in på ditt kundkonto på SPARTOO.SE med din mailadress och lösenord, gå in på rubriken "MINA RETURER" och fyll i formuläret för att göra en returbegäran.

Steg 2: Få returetiketten
- Om returen är gratis och betalas av SPARTOO.SE : ett e-mail kommer att skickas med en länk som låter dig skriva ut returetiketten för transport.
- Om returen betalas av kunden: ett e-mail kommer att skickas med adressen som produkten skall returneras till.

Steg 3 : Överlämnande av paketet till transportören
Lämna in paketet hos en utvald transportör för gratis retur.
Lämna in paketet hos valfri transportör vid betald retur.
Behåll bevis på att du har lämnat in kollit för att förebygga problem som kan ske under returtransporten.
Returen behandlas av Spartoo inom en period på 7 till 10 arbetsdagar.

11 Hantering av ej levererade paket av transportören

11.1 : Returer vid "OKÄND ADRESS":

Detta gäller returer som har gjorts av transportföretaget som hanterar leveransen vid "Okänd adress". Efter att SPARTOO.SE har mottagit och godkänt paketet, kommer denne ta kontakt med kunden för att skicka ordern på nytt om produkterna finns på lager eller för att återbetala denna om kunden så önskar. SPARTOO.SE behåller sig rätten att genomföra återbetalningen för ordern och att inte skicka ut den på nytt om flera returer för "OKÄND ADRESS" skulle identifieras.


11.2 : Returer vid "EJ UPPHÄMTAT PAKET":

Detta gäller paket som inte har hämtats ut av kunden på utlämningsstället inom uthämtningsperioden. Efter att SPARTOO.SE har mottagit och godkänt paketet, kommer denne ta kontakt med kunden för att skicka ordern på nytt om produkterna finns på lager eller för att återbetala denna om kunden så önskar. SPARTOO.SE behåller sig rätten att genomföra återbetalningen för ordern och att inte skicka ut den på nytt om flera returer för "EJ UPPHÄMTAT PAKET" skulle identifieras.


11.2 : Returer vid "NEKAD LEVERANS":

Detta gäller paket som kunden har nekat att ta emot vid leveransen. Efter att SPARTOO.SE har mottagit och godkänt paketet, kommer ett tillgodohavande krediteras på kundkontot inom 72h från mottagandet av returen. Kunden kan begära en återbetalning och annulering av sitt tillgodohavande direkt på sitt "KUNDKONTO" på hemsidan SPARTOO.SE.

Vid retur av paketet för anledningarna "OKÄND ADRESS", "EJ UPPHÄMTAT PAKET", eller "NEKAD LEVERANS", garanterar inte SPARTOO.SE en reservation av de beställda artiklarna och kan tvingas att återbetala ordern om artiklarna inte längre är tillgängliga.

För partnerprodukter är enbart återbetalning möjligt.

12 Ansvar

För alla faser av åtkomst till webbplatsen, konsultation, ifyllande av formulär, beställningsförfarande, leverans av artiklar eller all annan slags service har företaget SPARTOO.SE endast skyldighet att vidta bästa möjliga säkerhetsåtgärder. Följaktligen kan inte SPARTOO.SE hållas ansvarigt för eventuella olägenheter eller skador som kan förknippas med användning av internet och som faller fullständigt utanför alla nödvändiga insatser och försiktighetsåtgärder som SPARTOO.SE vidtar.
I fråga om störningar i servicetillgängligheten, all slags dataintrång utifrån samt förekomst av datavirus kan inte SPARTOO.SE ställas till svars. Likaså gäller att allt som kan rubriceras som force majeure, så som detta begrepp definieras enligt de franska kassationsdomstolarnas rättspraxis, befrias SPARTOO.SE fullständigt från allt ansvar. Kunderna åtnjuter de garantier som varumärkena på denna sida ger rätt till. Vi reserverar oss för eventuella prisfel och felskrivningar på hemsidan.

13 Immateriella rättigheter

Allt innehåll på webbplatsen SPARTOO.SE, vare sig visuellt eller ljudrelaterat, inklusive den bakomliggande tekniken, skyddas av upphovsrätten, varumärkesrätten eller patenträtten.
Det är SPARTOO.SE:s skyddade egendom.
Alla hypertextuella länkar med hänvisning till SPARTOO.SE som bygger på framing-, deeplinking-, inline-linkingteknik eller all annan slags djuplänkningsteknik är under alla förhållande formellt sett förbjudna.
Utan undantag ska alla länkar, även sådana som har godkänts automatiskt, direkt plockas bort på SPARTOO.SE:s uppmaning.

14 Skydd av personuppgifter

14.1 : Insamling av personuppgifter

Då ett kundkonto skapas eller en beställning genomförs på webbplatsen spartoo.se samlar SPARTOO in personuppgifter. Alla uppgifter som samlas in är relevanta och begränsade till vad som är nödvändigt för syftet med behandlingen (punkterna 2 och 3). Det företag som ansvarar för insamlingen av uppgifterna är SPARTOO SAS, ett förenklat aktiebolag, registrerat under nummer 489 895 821 RCS GRENOBLE, med säte på 16 rue Henri Barbusse 38100 Grenoble - Frankrike.SPARTOO har deklarerat hos CNIL (Fransk organism för skydd av uppgifter) skyddet av kundernas personliga uppgifter och arbetet mot bedrägerier : deklaration med nummer 1182432.

Termen "personliga uppgifter" omfattar alla uppgifter som gör att man kan identifiera en person, såsom: förnamn, efternamn, telefonnummer, födelsedatum, kön, emailadress, hemadress, IP-adress såväl som alla uppgifter som kunden själv väljer att ange till SPARTOO.SE gällande denne.

För bedrägeribekämpning som nämns nedan (punkterna 2 och 3) kan SPARTOO.SE också under en begränsad tid (punkt 5) lagra information om transaktioner som utförts på SPARTOOs webbplatser.


14.2 : Syfte med insamlingen av uppgifter

De personliga uppgifterna som samlas in är endast till för specifika, explicita och legitima syften och används bara för en eller flera av dessa anledningar:
- hantera beställningarna på hemsidan,
- skapa marknadsstatistik, marknadsundersökningar och trender,
- skapa och hantera reklamfiler, i vilket ingår teknisk hantering såsom normalisation, påfyllning och duplikation,
- hantera relativa operationer gällande hanteringen av kunder,
- välja en kundkrets för att genomföra reklam och marknadsföringsoperationer,
- adressera meddelanden och reklamaktiga meddelanden från SPARTOO.SE´s part. Kunden kan avregistrera sig när som helst från dessa erbjudanden genom att klicka på länken för detta nedanför email som det gäller,
- respektera våra skyldigheter gällande lagen och regler.
- förebygga bedrägerier


14.3 : Bekämpning av bedrägerier

För att bekämpa bedrägerier har SPARTOO upprättat ett system som kan leda till följande:

(I)För att kunna kontrollera transaktionen kan vi be dig om vissa styrkande dokument när betalningen har gjorts, om det finns en automatisk varning som utlöses av informationen om din beställning.
(II)Vi kan komma att blockera din beställning om ditt kundkonto redan har använts för att begå bedrägeri,
(III) Tillhandahålla dina personuppgifter på begäran av rättsliga myndigheter vid klagomål eller rättsliga krav.



14.4 : Mottagare för insamlade uppgifter

Endast SPARTOO.SE och utomstående företag under kontrakt med SPARTOO.SE för behandling av kundens order, har tillgång till de angivna uppgifterna. Kategorierna för personner som kommer ha tillgång till personliga uppgifter inom företaget SPARTOO är, inom begränsningarna för deras respektiva uppgifter, kundtjänsten, administrativa avdelningar, tekniska avdelningen och avdelningar som är ansvariga för kontroller (revisorer, avdelningar som ansvarar för förfaranden för intern kontroll., mm..)

Andra som även kan vara mottagare av personliga uppgifter är statliga organismer, exklusivt för att besvara lagliga skyldigheter, rättsliga tjänstemän, ämbetsmän och inkassobyråer.


14.5 : Bevarande av personuppgifter


De insamlade uppgifterna sparas under 5 års tid att räkna från den senaste transaktionen som skett från kunden på hemsidan eller från sista uppdateringen från kunden på kundkontot. Om det inte finns några nya transaktioner eller uppdateringar till kundens konto inom femårsperioden raderas dina data automatiskt.
Några av dina bankuppgifter, såsom avkortade bankkortnummer och utgångsdatum, sparas i tretton månader för bedrägeribekämpning.
Ifall kunden går med på att spara sina kortuppgifter genom att klicka på "Kom ihåg" är SPARTOO.SE tillåtna att spara alla bankuppgifter för att förenkla framtida betalningar.


14.6 : Säkerhet

Vi informerar dig om att vi vidtar alla nödvändiga försiktighetsåtgärder för att bevara säkerheten för dina personuppgifter och i synnerhet för att förhindra att de förvrängs, skadas eller att obehöriga tredje parter får tillgång till dem. Kryptering och anonymisering är två av de metoder som används.



14.7 : Cookies

SPARTOO.SE mäter hur många besökare hemsidan har haft, hur många gånger sidor har besökts och besökarnas aktivitet på hemsidan såväl som hur många gånger de har kommit tillbaka med hjälp av "cookies".
En cookie tillåter oss inte att identifiera kunden utan registrerar bara relativ information som rör navigationen från kundens dator på hemsidan SPARTOO.SE (besökta sidor, datumet och tiden för besöket, etc.) och kan läsas vid efterföljande besök.
Den insamlade informationen från cookies används unikt och endast för intern användning och delas aldrig med andra parter.

Användning av cookies, av oss eller tredje part, och som inte är nödvändig för hemsidans funktion kräver att kunden aktivt godkänner delningen. För att neka användningen av dessa kan man konfigurera webbläsaren för detta.

Vissa cookies som kallas "reklamcookies" låter oss följa kundens navigation och spara produkter som har besökts, och inom en period på 90 dagar presentera reklamrutor i samband, eller ej, med navigationen som skett. Dessa cookies är länkade till den interna kundprofilen (utan att identifiera denne). De kräver också ditt uttryckliga samtycke på samma sätt som angivits ovan. Du kan också återkalla ditt samtycke när som helst genom att klicka på följande länk:
Avaktivera alla reklamcookies på min profil


14.8: Medgivande

När du klickar på Fortsätt när du skapar ditt konto står det uttryckligen att "genom att registrera dig drar du nytta av alla våra exklusiva erbjudanden och accepterar vår policy för skydd av personuppgifter". När du väljer att lämna dina personuppgifter på webbplatsen genom att klicka på Fortsätt eller på det sätt som beskrivs i punkt 4 ovan ger du uttryckligen ditt samtycke till att dina personuppgifter samlas in och används i enlighet med vad som anges i denna stadga och gällande lagstiftning.



14.9: Rätt till tillgång och rättelse


I enlighet med EU-förordning 2016/679 har du flera rättigheter, nämligen:
- Rätt till åtkomst
- Rätt till rättelse
- Rätt till radering
- Rätt till begränsning av behandlingen
- rätt till återfå en del av dina uppgifter i ett öppet och läsbart format
- Rätt att invända mot att personuppgifter används för kommersiella syften, utan att behöva motivera detta.

För att utöva dina rättigheter till åtkomst, rättelse och radering kan du gå till ditt kundkonto och göra det direkt.
För att hävda dina rättigheter till begränsning av behandling, portabilitet och invändning kan du kontakta
- via e-post: dpo@spartoo.com
- per post: SPARTOO SAS-DPO-16 rue Henri Barbusse, 38100 Grenoble, Frankrike

Du kan vid behov lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet.



14.10 : Kundens ansvar

Kunden åtar sig å sin sida, att under all insamling eller kommunikation av information från SPARTOO.SE, respektera att inte förvränga uppgifter samt att utnyttja uppgifterna endast för sin personliga användning. SPARTOO.SE förbehåller sig rätten att neka att dela med sig av data, samt att be kunden att radera information.


15 Pristävlingar

Produkterna som säljs under "Outlet på SPARTOO.SE" är tillgängliga för de som uppfyller dessa kriterier:
- Vara kund på SPARTOO.SE genom att öppna ett kundkonto på hemsidan med en giltig mailadress och ett lösenord
- Ha mottagit en inbjudan via e-mail till mailadressen för kundkontot
- Ha mottagit minst ett e-mail från SPARTOO.SE

16 Spartoo Premium

Spartoo.se erbjuder sina kunder tjänsten SPARTOO PREMIUM.
Tjänsten Spartoo Premium är en betaltjänst som gäller i 12 månader från det att kunden blir medlem. Om kunden vill fortsätta att nyttja fördelarna efter 12 månader kan denne förnya medlemskapet via hemsidan, genom att betala för ytterligare 12 månader.
Tjänsten Spartoo Premium gäller inte på produkter med ikonen "partnerprodukt".
Fördelarna med Spartoo Premium är följande:

  • Sverige:

- 10% omedelbar rabatt på alla varor under hela året utanför rea-perioder.
- 5% omedelbar rabatt på rea-artiklar under rea-perioder.
- Gratis expressleverans inom 1-3 vardagar.
- Exklusiva erbjudanden: extra rabatter vid speciella Premiumdagar.


  • Norge:

- 10% omedelbar rabatt på alla varor under hela året utanför rea-perioder.
- 5% omedelbar rabatt på rea-artiklar under rea-perioder.
- Gratis expressleverans inom 1-3 vardagar.
- Exklusiva erbjudanden: extra rabatter vid speciella Premiumdagar.


  • Villkor för rabatten:

- Villkor för 5% rabatt: Denna rabatt kan kombineras med reapriser under reaperioderna. Den kan inte kombineras med andra typer av rabatter, extrapriser eller kampanjepriser, utan fungerar endast på rea-varor under rean.

17 Presentkort och rabattkuponger

Presentkort och rabattkuponger är i form av kuponger som har en unik kod. Presentkort och rabattkuponger återbetalas inte och kan inte vara objekt för en ersättning i form av pengar. Varor som inköpts med presentkort och rabattkuponger kan bytas till annan storlek eller återbetalas i form av ett tillgodohavande om de inte skulle motsvara förväntningar. Presentkort och rabattkuponger kommer då att sättas tillbaka på kundkontot och måste användas under giltighetsperioden..
De kan inte kombineras med andra erbjudanden eller rabattkuponger.
Gäller inte på partnerprodukter

18 Bästa Pris-garanti: Spartoo gör en återbetalning 2 gånger prisskillnaden

Om kunden, efter att ha köpt en vara på vår hemsida, hittar en produkt som exakt motsvarar vår till ett lägre pris, inklusive frakt, på en annan svensk internetsida som har ett onlinebetalningsystem, återbetalar SPARTOO.SE 2 gånger prisskillnaden till denne.

Prismatchning Bästa Pris-garanti x 2 görs om samtliga nedanstående krav uppfylls:
- Priset som anges som lägre skall vara med fraktavgiften inkluderad,
-Priset som anges som lägre på den konkurrerande webbplatsen ska vara normalpris och inte ett erbjudande eller reaartikel.
-Leveransvillkoren ska vara desamma (lagervara, expedition senast dagen efter beställning, fri frakt).
-Identisk vara: artikel i nyskick, samma märke, modell, material, storlek och färg som kunden köpt.
Den ska finnas som lagervara i samma storlek och färg hos konkurrenten till ett lägre pris.
-Varan ska finnas att köpa från en webbplats på svenska, med ändelsen ".se" som erbjuder köp i SEK.
-Köpet skall göras via ett onlinebetalningsystem.
-Endast en återbetalning på köp på SPARTOO.SE per artikel och per kund.

Bästa Pris-garantin gäller inte:
- utförsäljning och reaartiklar.
- artiklar som säljs genom auktioner, privatannonser eller portaler
- artiklar som säljs och levereras av Spartoos partners.
- leveranser utanför Sverige

För att erhålla en återbetalning gör man så här:
Inom 5 dagar efter köpet kontaktar kunden SPARTOO.SE via kontaktformuläret för kundtjänsten, genom följande procedur :
- anger sitt beställningsnummer hos SPARTOO.SE i meddelandet
- Ger oss länken till den webbplats där artikeln säljs till ett billigare pris och länken till artikelsidan hos Spartoo.
Om ovanstående villkor uppfylls, och efter det att perioden för ångerrätt (14 dagar) är utgången och kunden bekräftat att denne har för avsikt att behålla artikeln förbinder sig Spartoo.se att göra en återbetalning till kunden av 2 gånger prisskillnaden.
Utbetalningen sker via kundkontot senast 30 dagar efter utgången av perioden för ångerrätt och betalningssättet väljs av SPARTOO.SE.

19 Medling

Om en tvist skulle uppstå, kan kunden adressera sig via brev till SPARTOO.SE, som kommer göra sitt bästa för att lösa detta. Om försöket att lösa detta mellan oss misslyckas, kan en begäran göras inom ett år till ett medlingsorgan från och med dagen då felet kommunicerades till oss. Kunden kan göra detta genom plattformen för "tvistlösningar" för att lösa tvisten : href=" https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/?event=main.home.show&reload=SV" här.
Denna disposition fungerar ej för Norge.

20 Miljö

20.1: Textilsektorns miljöorganisation


I enlighet med bestämmelserna om utökat producentansvar (EPR) för dem som säljer kläder, skor och hushållstextilier har SPARTOO anslutit sig till ekoorganisationen "Refashion" och är registrerat under identifieringsnumret FR205159_11ECMK, utfärdat av ADEME.


20.2: Miljöorganisation för förpackningar


I enlighet med bestämmelserna om utökat producentansvar (EPR) gällande hanteringen av förpackningsavfall från hushåll, har SPARTOO anslutit sig till den ekologiska förpackningsorganisationen ADELPHE och är registrerat under identifieringsnumret FR205159_01QZOL, utfärdat av ADEME.

21 Garanti

För Sverige, gäller garantin av konformitet under en period av 3 år från och med mottagandet av produkten, och inom 2 månader efter upptäckten av fabrikationsfelet.
För Norge, gäller garantin av konformitet under en period av 2 år från och med mottagandet av produkten, och inom 2 månader efter upptäckten av fabrikationsfelet.

För dessa två länder är det SPARTOO.SE´s ansvar inom de första 6 månaderna att bevisa att detta inte är ett fabrikationsfel, sedan är det kundens ansvar att bevisa felet under de kommande 18/30 månaderna.

Garantin för kvaliteten gäller inte om modifikationer har gjorts på produkten, om felet anses vara ett slitfel, om produkten har använts på ett vårdslöst sätt, om denna inte har använts på rätt sätt, eller vid fel på grund av vårdslös transport eller förvaring av produkten.

Utbytet eller reparationen av produkten görs utan extra avgifter, inom en rimlig tidsperiod, om inte felet är för stort för att laga eller om det inte är möjligt. Om det är omöjligt kommer SPARTOO.SE inom en rimlig tid att, utan avgift, göra en full eller delvis återbetalning, beroende på fallet.

Produkten som är objekt för reklamationen måste ha beställts hos SPARTOO.SE och ha returnerats i sin originalförpackning.

alla reklamationer skall skickas till följande mailadress :
reklamation@spartoo.se .





22 Tillämplig lagstiftning - Språk

Dessa allmänna försäljningsvillkor och de transaktioner som är kopplade till dem, regleras av och omfattas av fransk lag.
De är skrivna på franska och översatta till flera språk.
I händelse av en tvist är det endast den franska texten som är giltig.

Upptäck Spartoos applikation...
Klicka här

Ta chansen att vinna 875 kr genom att gå med i vår panel

Följ oss på

Trustpilot Trustpilot Score
Trustscore : 4.2 | 7 200+ omdömen
Copyright © 2006 - 2024